vad är konst?

det första penseldraget
över en helt vit duk
är avgörande
så otroligt utstickande
nästan fult
och det är absurt
men det där första penseldraget
kan vara bron till en helt ny värld
forsätt att tjata om att penslarna ska rengöras
men kan verkligen
en och samma pensel
vara det enda som ligger bakom
en rad av konstverk?
och vad säger att det är ett konstverk
vem säger att du är en konstnär?
ingen
de kan kalla dina tavlor fula
men när de själva står där
och stirrar tomt på sin vita duk
kan de minnas det enda penseldraget
som gjorde dig berömd


Kommentarer
Postat av: Torbjörn Josefsson

Konst är först och främst upp till betraktarens ögon, ett vackert konstverk för vissa kan vara den fula ankungen i en konstsamling för andra.

Om man ser konst som är väg till att bli berömd så tror jag att det är fel syn på konst, självklart besitter säkerligen alla konstnärer en önskan om att nå ut till andra människor, det gäller författare,artister konstnärer etc. Men jag tror att om man viker av från vad man själv tror tycker och tänker gällande sin konst så förlorar man allt.

Det är lite som att vara kär eller tycka någon är vacker, någon jag tycker är den vackraste som finns kan andra tycka är den fula ankungen i ett hav av vackra tjejer men om jag avviker från min åsikt så förlorar jag något för min egen del, något som är en del av mig.. Förstår du vad jag menar?



Förövrigt jag gillar din poesi, fortsätt! Du blir bara bättre och bättre :)

2009-08-26 @ 22:38:48
Postat av: Anonym

åh den va bra!

2009-09-03 @ 17:46:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0